Jf. folkeskoleloven §16 stk 7 og 8 samt undervisningsministeriets "Vejledning om ekskursioner, lejrskoler og skolerejser mv. i folkeskolen."
Formål
Lejrskoler og skolerejser skal bidrage til skoledagens variation, understøtte elevernes faglige, personlige og sociale udvikling og styrke trivslen og de sociale fællesskaber på tværs af årgangen.
Princippet skal synliggøre hvor mange skolerejser/lejrskoler Hadbjerg Skole afholder, samt vise hvilke udgifter forældre kan forvente i forbindelse med turene.
Udmøntning af lejrskoler
Lejrskolevirksomhed skal forstås som forlagt undervisning, der foregår uden for skolens område og indbefatter mindst én overnatning. Elevernes deltagelse er obligatorisk, dog kan elever fritages af personlige årsager.
Hadbjerg Skole tilstræber, at alle klasser kommer på lejrskole mindst én gang i løbet af deres skoletid. Turen foregår som udgangspunkt indenfor Danmarks grænser. For nuværende udmøntes lejrskolerne således:
- 3. klasse med en tur af 2 dages varighed (1 overnatning). Afholdes i nærområdet med mulighed for afhentning af forældre.
- 5. klasse med en tur af 3 dages varighed (2 overnatninger). Afholdes indenfor Danmarks grænser med brug af DSB frirejser.
Skolen afholder udgifter til transport, ophold, de planlagte aktiviteter og lærernes deltagelse.
Det er skolens lærere som efter samråd med skolens ledelse beslutter hvor lejrskolen skal gå hen.
Skolen opkræver kostpenge pr. dag á kr. 85,- jf. ” Vejledning om ekskursioner, lejrskoler og skolerejser mv. i folkeskolen” Beløbets størrelse er fastsat af Favrskov Kommunes byråd.
Forældrene kan herudover fx via en klasseopsparing, donere en sum penge til turen, der skal komme alle deltagende elever til gode. Disse penge skal gå til sociale aktiviteter eller oplevelser. Pengene må ikke bruges til faglige undervisningsaktiviteter og må ikke være en forudsætning for turens gennemførelse.
Hadbjerg skole kan i særlige tilfælde beslutte at afholde kostpenge for elever hvor det vurderes at disse ellers ville anmode om fritagelse for deltagelse i lejrskole.
Udmøntning af skolerejser
Skolerejser skal forstås som et supplement til den daglige undervisning, der foregår udenfor skolens område og indbefatter mindst én overnatning. Elevernes deltagelse er ikke obligatorisk og skolen skal sørge for alternativ undervisning til elever, der ikke ønsker at deltage.
Skolen afholder alle udgifter til de deltagende lærere og pædagoger.
Det er årgangens lærere som efter dialog med klassens elever og efter samråd med skolens ledelse beslutter hvor skolerejsen skal gå hen.
Forældrene etablerer en klasseopsparing for elevernes deltagelse. Opsparingen udgør som udgangspunkt kr. 350 pr. elev pr. påbegyndt dag. Forældrene kan hertil vælge at donere et fælles beløb, f.eks. via en fælles donation fra en klassekasse.
Hadbjerg skole kan i særlige tilfælde beslutte at betale skolerejer for elever hvor det vurderes at disse ellers ikke vil deltage.
Hadbjerg Skole tilstræber, at alle klasser kommer på skolerejse af 5 dages varighed (4 overnatninger) i 9. klasse.
I udskolingen foregår skolerejsen som hovedregel som en udlandsrejse. Skolerejsens omfang og destinationen er dog afhængig af de opsparede midler.
Skolen sætter på forældremødet i 6. klasse tid af, så forældrene kan aftale en klasseopsparing til skolerejsen. Kontoen skal oprettes og administreres af én eller flere forældre. Lærerne må ikke stå for opsparingen eller indkrævning. Forældrene skal føre regnskab med opsparingen, så pengene kan betales retur ved evt. skoleskift. Det anbefales at forældrene drøfter, om børn og forældre i fællesskab kan lave aktiviteter, der tjener penge ind til opsparingen.
Skolebestyrelsen fastlægger nærmere retningslinjer for opsparing til skolerejsen, som præsenteres på forældremødet i 6. klasse.
Hvis en elev fraflytter skolen eller ikke ønsker at deltage i skolerejsen, tilbagebetales kun den del af opsparingen, som hidrører den enkelte elev.
Hvis en skolerejse aflyses, tilbagebetaler skolen den del af opsparingen, som hidrører de enkelte elever. Den del af opsparingen som klassen har tjent igennem fælles aktiviteter, tilbagebetales med en lige andel til de elever som går i klassen, på det tidspunkt hvor skolerejsen aflyses.
For både lejrskoler og skolerejser gælder det at:
Turene tilrettelægges som udgangspunkt som en fælles aktivitet for hele årgangen.
Niveauet for elevernes lommepenge drøftes på et forældremøde forud for turens gennemførelse.
Det tilstræbes at det er klassens faste lærere, som deltager i turene.
Godkendt af skolebestyrelsen august 2024