Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Skoleudviklingssamtale 2024-25

Skoleudviklingssamtale for Hadbjerg Skole 2024/25

Dato og deltagere: 10. marts 2025 – skoleledelsen, gamemaster/skoleleder fra anden skole, skolechef, fagkonsulent, sekretariatskonsulent.

Formål med skoleudviklingssamtalen

Skoleudviklingssamtalen er obligatorisk jf. folkeskoleloven. Formålet med skoleudviklingssamtalen er at skabe rammen for en tillidsfuld og faglig dialog om udvikling af skolen, så eleverne får de bedst mulige rammer for faglig udvikling og trivsel. Møderne er en vigtig del af den løbende kvalitetsudvikling med henblik på at udvikle og forbedre udvalgte indsatsområder lokalt. Intentionen er at styrke den fælles viden og forståelse af udvalgte udfordringer og de indsatser, der iværksættes fremadrettet. 

 

Skolens indsatsområder

 

Skolens indsatsområder for 2024-25 er følgende:

 

 

  1. Udvikling af fællesskabende pædagogik under temaet ”Fællesskaber for alle”. Kompetenceudvikling understøttes på følgende måde

  • Faglige oplæg

  • Prøvehandlinger

  • Ledelse tættere på

  • Ny mødestruktur, herunder udviklingsmøder med mulighed for deltagelse af SFO-personale

  • Indsatsens overordnede formål er at højne trivslen blandt eleverne, understøtte faglige og sociale deltagelsesmuligheder for alle, arbejde med at skabe privilegerede positioner for alle elever og mindske elevfraværet. Der udarbejdes målsætning og tegn for indsatsen, som personale og ledelse kan arbejde ud fra og evaluere efter.

 

  1. Nedbringelse af elevfravær

    • Tættere opfølgning imellem ledelse og klasseteams og imellem klasseteams og forældre.

    • Indsatser igennem ”Fællesskaber for alle”

       

I skoleudviklingssamtalen har ledelsen fokuseret på, hvordan de kan kvalificere skolens mødestruktur og organisation, så der skabes større forudsigelighed og plads til både egne og udefrakommende udviklings- og driftspunkter.

 

 

Opfølgning

 

Handlinger i forlængelse af skoleudviklingssamtalen:

 

  • Mødestrukturen for skoleåret 2025-26 er tilpasset på følgende måde

    • Ny mødestruktur for den obligatorisk ugentlige mødedag, hvor der er afsat tid til både klasse/årgangsteams og skolens udvalgsmøder

    • Der er udarbejdet tydelig årsplan for møderne, som tager højde for bedre adskillelse af udviklings- og driftsmøder

    • Der er skabt mulighed for at pædagogerne deltager i udviklingsmøderne

    • Udviklingsmøderne og indsatserne under ”Fællesskaber for Alle” kvalificeres af skolens PLC og PPR, og der er lavet procesplan for dette.

    • Dagsordener, processer og prioriteringer af punkter til fasemøder, lærermøder og øvrige udvalgsmøder koordineres hver måned i skolens pædagogiske forretningsudvalg, hvor både koordinatorer og ledelse deltager.

  • Der udarbejdes SMTTE-model for indsatsområdet ”Fællesskaber for Alle”. Forventninger, mål og evalueringsparametre tydeliggøres.

 

 

 


 

 

Kommunal ramme for skoleudviklingssamtalen

 

Billede fjernet.

 

 


 

Kommunal ramme for skoleudviklingssamtalen (fortsat)

 

Skoleudviklingssamtalerne tilrettelægges og understøttes med udgangspunkt i læringscirklen. I praksis understøttes processen af forvaltningen gennem et skoleår. 

 

Der afholdes:

  • Indledende dataworkshop

  • Læringssamtale mellem skoleledelse og forvaltning samt 

  • Afrundende opfølgningsworkshop

  • Notatet offentliggøres på skolens hjemmeside

 

Skolebestyrelsen inddrages før og efter. 

Læringscirklen

 

 

 

Nøgletalsoverblik: Hadbjerg Skole - Børne- og undervisningsministeriet (uddannelsesstatistik.dk)